قوانین پذیرایی رسمی

قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی به این دلیل وضع می‌شود تا یک رستوران یا یک هتل بتواند موفق و سرآمد شود. در واقع پذیرایی رسمی می‌تواند به صورتی باشد که ارتباط مناسبی بین مهمانان و میزبانان برقرار شود. برای برگزاری مراسم رسمی می‌توانید از خدمات تشریفات پذیرایی اصفهان استفاده کنید.

قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی

قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی عبارتند از:

  1. آشنایی با قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی
  2. قوانینی که یک مهماندار باید از آن اطلاع داشته باشند.
  3. نحوه قرار گرفتن صندلی‌ها در پشت میز
  4. نحوه سرو سوپ
  5. آداب خوش آمد گویی و صدا کردن مهمان‌ها
  6. قوانین سرویس‌دهی مهمان‌ها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. آشنایی با قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی

همانطور که در قسمت بالا به این موضوع اشاره کردیم؛ عوامل تاثیر گذار بسیار زیادی می‌تواند موفقیت را برای یک رستوران به ارمغان بیاورد. یکی از این عوامل که از مهم‌ترین عوامل به حساب می‌آیند؛ شیوه به وجود آوردن ارتباط بین مهمانان و میزبانان است.

در واقع زمانی که شما با قوانین پذیرایی و تشریفات آشنا شده باشید می‌توانید یک رفتار بسیار حرفه‌ای و با ادب داشته باشید و این احترام و ادب را در حین پذیرایی برای مخاطبان خودتان زمانی که قصد ارتباط برقرار کردن با آن‌ها دارید را به آن‌ها انتقال می‌دهید. در این قسمت از مقاله ما قصد داریم قوانینی که برای پذیرایی رسمی و تشریفاتی وجود دارد را به شما توضیح بدهیم؛ پس بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

در حالت‌های کلی می‌توان گفت تشریفات یک نوعی از ارتباطات غیر کلامی بین افراد است که حرکت‌ها و اشارات افراد می‌توانند این پیام‌ها را بدون استفاده کردن از کلمات به مخاطبان خودشان ارائه بدهند.

2. قوانینی که یک مهماندار باید از آن اطلاع داشته باشند

اگر شما قصد دارید قاب عکسی را در محل برگزاری مهمانی بچینید؛ بهتر است به ترتیب مقام‌ها دقت کنید. افراد را متناسب با مقامی که دارند در جای مشخص شده قرار دهید.

بهتر است قاب عکس مقام ارشد را در وسط محل مورد نظر خودتان و مقام دوم را در سمت راست حدوداً چند سانتی‌متر پایین‌تر از عکس مقام ارشد قرار دهید. مقام سوم را در سمت چپ مقام ارشد و پایین‌تر قرار دهید. در صورتی که برای پذیرایی از مهمانان خودتان نوشیدنی را در نظر دارید؛ بهتر است نوشیدنی‌ها را از سمت راست مهمانان و غذا و جامدات دیگری را که در نظر دارید در سمت چپ مهمان قرار بدهید تا مهمان بتواند آن‌ها را سرو کند.
اگر شما در محل مورد نظر و میهمانی خودتان افرادی را سراغ دارید که سیگاری هستند؛ بهتر است زیر سیگاری‌ها را انتخاب کنید که کریستال هستند. حتماً برای تعویض این زیر سیگاری ها؛ بهتر است از سمت چپ زیر سیگار را به پشت ببرید و یک زیر سیگاری تمیز جدیدی را برای مهمانان در روی میز قرار دهید و دقت کنید که حتماً این کار را با دست راست انجام بدهید.

قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی

3. نحوه قرار گرفتن صندلی‌ها در پشت میز

در هنگام چیدمان صندلی‌ها بهتر است به این موضوع دقت کنید که صندلی‌ها را در 15 سانتی متری از میز قرار دهید. اگر صندلی را از میز قرار دهید؛ به این معنی است که او میز مورد نظر شما از قبل رزرو شده است.

4. آداب و قوانین سرو نوشابه

شما باید بدانید که سرو هرگونه خوراکی در مراسمات و مهمانی‌های رسمی دارای آداب خاصی هستند. سرو نوشابه نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای اینکه بتوانید نوشابه را در مراسمات مهم سرو کنید؛ بهتر است در کنار  بطری‌های نوشابه از لیوان نیز استفاده کنید.

برای استفاده بطری به لیوان باید مهماندار انگشت اشاره دست راست خودش را در حاشیه‌ی بطری نوشابه قرار بدهد و با فشار انگشت نوشیدنی را سرو کند و بعد از پایان سرو بطری را به سمت راست حرکت بدهد تا قطره‌ای از نوشابه چکه نکند و میز و تزیینات را خراب نکند.

بهتر است نوشیدنی را که در لیوان می‌ریزید دقت کنید که سطح نوشیدنی یک سانتی متر از لبه لیوان پایین‌تر باشد.

4. نحوه سرو سوپ

زمانی که قصد دارید سوپ را سر کنید؛ باید دقت کنید که حدوداً ظرفیت ملاقه را به اندازه سه‌ چهارم پر کنید. در واقع ملاقه را به حدی پر کنید که نه خیلی پر باشد و نه خیلی خالی. در واقع سطح زیر ملاقه مماس با سطح سوپ باشد و دقت کنید که قطره‌ای از سوپ از زیر ملاقه نچکد.

5. آداب خوش آمد گویی و صدا کردن مهمان‌ها

برای اینکه بتوانید مهمان‌ها را صدا کنید؛ بهتر است نام آن‌ها را در روی یک صفحه یا برگه‌ای بنویسید و این برگ را درون یک ظرف تزیین شده یک بشقاب قرار دهید و آن را نزد افراد ببرید و به آن‌ها اعلام کنید که با آن‌ها کاری دارید. نکته‌ی بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد؛ بهتر است از صدا زدن و اشاره کردن کاملاً پرهیز کنید؛ زیرا تمامی این موارد می‌تواند شخصیت مهمانی رسمی شما را کاهش دهد.

نکته‌ی مهم دیگری که درباره خوشامدگویی وجود دارد این است که باید دقت کنید که در هنگام خوش آمد گویی بهتر است پاهای خودتان را جفت کرده باشید و دست‌هایتان را به صورت موازی در کنار بدن خودتان قرار دهید.

قوانین سرویس‌دهی مهمان‌ها، قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی

6. قوانین سرویس‌دهی مهمان‌ها

زمانی که قصد دارید سرویس‌دهی مهمان‌ها را آغاز کنید باید دقت کنید که در تمامی مراسم هایی که شما در نظر دارید باید در جهت عقربه‌های ساعت از نفر بعد از مهمان شروع به پذیرایی کنید. برای ارائه غذا بهتر است از دست راست و همچنین برای نگهداری و حمل سینی از دست چپ استفاده کنید. معمولا برای مهمان، مهماندار یا هر شخصیتی دست راست باید آزاد باشد.

برای اینکه بتوانید سینی را برای سرویس دهی آماده کنید؛ بهتر است سینی را در نظر بگیرید که 70 در 70 سانت اندازه آن باشد و برای میز نیز اندازه 70 در 40 را در نظر بگیریم.

برای رومیزی میز شما باید دقت کنید که رومیزی را انتخاب کنید که حدوداً 20 الی 30 سانتی‌متر از لبه میز فاصله داشته باشند.

بهتر است نمکدان‌ها را به صورتی روی میز قرار دهید که نسبت به فلفل دارای سوراخ‌های کمتری باشند. به عنوان مثال برای نمک‌ها به دلیل اینکه جرم حجمی آن‌ها بالاتر است نمکدان‌هایی را در نظر بگیرید که یک سوراخ دارند و برای فلفل، فلفل‌پاش‌هایی را در نظر بگیرید که سه سوراخ داشته باشند. حتی شما می‌توانید به دلیل اینکه فلفل جرم کمتری دارند از فلفل‌پاش‌های استفاده کنید که 5 سوراخ دارند.

اگر شما قصد دارید از شمعدان استفاده کنید، باید دقت کنید که از شمعدان‌ها بیشتر در شب استفاده می‌شود. حتماً دقت کنید که شمعدان مد نظر شما باید سه تا پنج شاخه داشته باشد و برای مراسمات رسمی و اداری بهتر است از شمع سفید با اندازه 30 سانتی‌متر استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *