ویژگی شام عروسی

شام عروسی و نداشتن کیفیت لازم برای آن، ناراحتی و نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد. با توجه به این که، تمامی فرایند‌های پذیرایی برای عروسی باید با کیفیت و قابلیت بهتری انجام شود. اما در رابطه با شام، حساس‌ترین نقطه مراسم می‌باشد.

برای کسانی که مراسم عروسی در پیش رو دارند برپا شدن مراسم به شکل بسیار ایده آل و بدون هیچ مشکلی، بسیار مهم است. البته این روز‌ها، منو‌های زیادی برای شام عروسی وجود دارد. لیستی از غذا‌های گوناگون و انواع دسر‌ها، می‌توان در منو مشاهده کرد.

البته تنوع غذایی بسیار بالایی برای شام وجود دارد.

فاکتور‌های زیادی برای انتخاب کردن شام مناسب برای عروسی دخیل می‌باشند. اولین فاکتوری که باید به آن دقت داشت در رابطه با بودجه‌ای است که برای این کار استفاده می‌شود.

ابتدا باید هزینه‌های ایجاد شده برای شام و هر نوع غذا را با توجه به بودجه مشخص شده در نظر داشت. بودجه نقش تعیین کننده‌ای را از خود نشان می‌دهد. سردرگمی در میان انواع غذا‌هایی که برای شام عروسی، تدارک و تهیه شده اند انتخاب را برای افراد بسیار مشکل و سخت می‌کند.

میز شام

پذیرایی در مراسم عروسی، از قسمت‌های مهم آن است. اصولأ پذیرایی که برای مراسم عروسی به کار می‌رود نسبت به مراسم عقد، متفاوت‌تر است. در مراسم عقد، خبری از شام نیست. اما برای مراسم عروسی، شام تدارک دیده می‌شود. شام، از توجه و دقت بالایی توسط میزبان و همین طور مهمانان است. بسیاری از مهمانان، توجه بسیار ویژه‌ای را بر روی شام عروسی معطوف می‌دارند.

غالبأ بیشتر مهمانان، به دنبال کیفیت و طعم دار بودن غذای عروسی می‌باشند. حتی در زمان آینده و با گذشت سال‌ها از مراسم عروسی، مهمانان، از طعم بی نظیر شام عروسی صحبت می‌کنند. البته مهمانان در مراسم، از طبع و سلیقه و مزاج، بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردار می‌باشند. بنابراین راضی نگه داشتن تعداد افراد بیشماری برای شام عروسی، یک هنر بسیار فوق العاده و خاص است. این هنر به دست آشپز شکل می‌گیرد.

یک آشپز هنرمند، تمامی سلیقه‌ها و مزاج‌های مهمانان، برای مراسم عروسی را در نظر می‌گیرد و یک منوی کامل را پیشنهاد می‌دهد. البته شرکت‌های خدمات تشریفات مجالس اصفهان تمامی فاکتور‌های فوق را به خوبی ارائه می‌دهند.

طرز چیدمان شام عروسی

با توجه به سلیقه متفاوت افراد، چیدمان شام عروسی، بسیار خاص است. شکل شام عروسی، باید متنوع باشد. ایجاد تنوع برای شام، منجر به رنگارنگ‌تر شدن سفره در جلو چشمان مهمان می‌شود. بنابراین با تنوعی که برای شام عروسی وجود دارد در چیدمان آن نیز بی تاثیر نخواهد بود.

چیدمانی که شکل و ساختار آن، تمایل به شام خوردن را در افراد افزایش می‌دهد. البته تنها خوردن شام و باز شدن میل انسان به غذا خوردن نیست که برای دیزاین میز شام وجود دارد بلکه برای ایجاد حس بهتر و دلنشین‌تر بین افراد است. فاکتور‌های فاقد اهمیتی که برای شام باید در نظر داشت در رابطه با مقدار ادویه و همین طور رنگ و لعاب دار بودن آن، می‌باشد.

چیدمان ایجاد شده برای غذا، با توجه به منطقه جغرافیایی و هر ناحیه‌ای متفاوت است. برای مناطق جنوبی کشور، در زمان مراسم عروسی، از غذا‌های دریایی و همین طور از خورشت‌هایی که ساختار بومی دارند استفاده می‌کنند.

از فاکتور‌های مهم برای شام عروسی، منطقه‌ای است که در آن مجلس عروسی برگزار می‌شود. هر منطقه‌ای خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ خود را با طبع‌های متفاوت افراد دارد.

منطقه جغرافیایی، تاثیر مهمی بر روی انتخاب غذا دارد. برای منطقه‌های شمالی، انواع غذا‌های شمالی و بومی رواج بسیار زیادی در شام  دارد. حتی در منطقه‌های جنوبی کشور، بیشتر از غذا‌های دریایی برای شام  استفاده می‌کنند. در هر صورت، هر منطقه و ناحیه‌ای، با توجه به سنت‌های خود و همین طور آداب و رسوم در مراسم عروسی، در شام آن نیز بی تاثیر نیست.

میز شام

شام عروسی سنتی یا مدرن؟

برای تدارک دیدن شام عروسی، باید نسبت به سنتی و مدرن بودن آن تفاوتی ایجاد کرد. حتی از غذا‌های سنتی و مدرن به شکل ترکیبی در کنار هم نیز می‌توان استفاده کرد. غذای سنتی در کنار غذای مدرن، شکل و جلوه بسیار مطلوبی را برای به وجود می‌آورد.

بیشتر از غذا‌های سنتی معروف در کشور برای شام  به شکل سنتی استفاده می‌شود. وجود برخی از غذا‌ها، منجر به مجلل کردن میز شام  می‌شود.

البته هر نوع غذا با توجه به منطقه‌ای که در آن استفاده می‌شود متفاوت است. استفاده از غذا‌های دریایی برای جنوب کشور در شام عروسی، بسیار ساده و عادی جلوه می‌کند. اما برای بخش‌های دیگر کشور، به کار بردن غذای جنوبی برای میز شام، یک غذای تشریفاتی بشمار می‌آید. بنابراین ناحیه و منطقه‌ای که افراد در آن از غذا و تنوع آن استفاده می‌کنند تاثیر زیادی بر روی تشریفاتی بودن شام عروسی دارد.

البته انتخاب کردن برخی از غذا‌ها، برای شام، واجب و اجتناب ناپذیر است. به طور مثال، برای پذیرایی از مهمانان با شام ، نبود برنج، از رسمی بودن شام می‌کاهد.

برنج، اصلی‌ترین و فاکتور مهم برای شام است. کیفیت برنج و نوع پخت آن، برای شام ، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اصولأ از برنج‌های شمالی برای پخت شام  استفاده می‌کنند. کیفیت مطلوب و درجه یک بودن این نوع برنج، به همراه داشتن طعم و عطر بی نظیر آن، برای شام عروسی بسیار استفاده می‌شود.

البته ظاهر برنج، بسیار اهمیت دارد. برنج شمالی، طعم و عطر بسیار فوق العاده‌ای دارد اما به نسبت برنج‌های هندی و پاکستانی، شکل و ساختار مناسبی از خود ندارد. البته با توجه به میزان اهمیت و نوع مهمانانی که در یک مراسم عروسی وجود دارد، نوع برنج را نیز انتخاب کرد.
در بیشتر موارد، نوع برنج انتخابی برای شام ، به دلیل دارا بودن ساختار بهتر و شکیل‌تر از برنج هندی و پاکستانی استفاده می‌کنند. لذت بخش بودن شام ، برای مهمان، بسیار ماندگار است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *