ویژگی پذیرایی مراسم ختم

ویژگی پذیرایی مراسم ختم و برگزار کردن آن، می‌توان کار بسیار دشواری برای میزبان باشد. بسیاری از نزدیکان فرد فوت شده، از نظر شرایط روحی در حالت نرمال و عادی به سر نمی‌برند.

ناراحتی وارد آمده به افراد نزدیک فرد متوفی، مانند یک شوک عظیم است. شرکت‌های تشریفات مجالس اصفهان برای راحت‌تر شدن فرایند پذیرایی از افراد، گزینه‌های متعددی را برای این کار در اختیار میزبان قرار می‌دهد.

البته با توجه به بودجه و میزان هزینه‌ای که میزبان برای مراسم ختم می‌تواند به جا بیاورد؛ از گزینه‌های ارائه داده شده توسط تشریفات مجالس، استفاده می‌کند. اولین و ابتدایی‌ترین مسئله‌ای که برای برگزار کردن مراسم ختم، برای میزبان به وجود می‌آید مکان مناسب برای این کار است. مکان مناسب، باید ویژگی‌های خاص به خود را برای مهمانان داشته باشد. نزدیک یا دور بودن محل موردنظر، فضا و وسعتی که در قسمت داخلی مکان شکل گرفته، هر کدام می‌توانند ویژگی برای مکان اجرایی کننده مراسم ترحیم باشد.

ویژگی پذیرایی برای مراسم ختم و مکان مناسب آن

در میان مهمانان، افرادی که سن بیشتری دارند و به نوعی مسن می‌باشند در این مراسمات حضور دارند. در واقع، مکان موردنیاز برای افراد مسن، باید از نظر وارد و خارج شدن به داخل آن سخت نباشد.
مسیر رسیدن به مکانی که در آن مجلس ترحیم برگزار می‌شود بسیار دور و قابلیت دسترسی آسانی داشته باشد. برخی از مکان‌های استفاده شده برای مجلس ترحیم، بسیار کوچک یا در یک مسیر سخت قرار دارند. دسترسی به مکان برگزاری مجلس ترحیم، از اهمیت بسیار ویژه و استثنایی برخوردار است.

از جمله فاکتور‌های دیگری که برای مراسم ختم از آن بهره می‌برند مداح است. مداح و سخنران در مجلس ترحیم، وظیفه ایجاد آرامش بیشتر برای بازماندگان را دارد. بیشتر مداحان و سخنوران در این زمینه، به موارد عرفانی و ویژگی‌های متوفی اشاره می‌کنند. بیشتر مطالب بیان شده از طرف مداح عرفانی بوده و از اشعار مولانا نیز استفاده می‌کنند.

چیدمان میز و صندلی

اطلاع رسانی درست از مراسم ختم

از جمله فاکتور‌های بسیار مهم برای برپا کردن مراسم ختم، اطلاع رسانی آشکار و درست از مکان مورد نظر برای برگزاری مراسم است. نداشتن اطلاعات دقیق از زمان و مکان برگزاری مراسم، برای میزبانان مشکلات بسیار عدیده و عمده‌ای را به وجود می‌آورد.

البته روش‌های بسیار زیادی برای اطلاع رسانی وجود دارد. با این حال، سبک دعوت از مهمانان در مراسم ختم به شکل اختصاصی و یا به صورت ساده است. دعوت از مهمانان در مراسم ختم، به شکل رسمی، به کمک کارت انجام می‌شود.

ویژگی پذیرایی مراسم ختم و غذای مناسب آن

بعد از اتمام مراسم، دادن ناهار به مهمانان از ضرورت‌های این فرایند مهم است. غذای مناسب برای مجلس ترحیم، از چند نوع متفاوت است. البته برای انتخاب غذای مناسب مجلس ترحیم، باید سادگی آن را حفظ کرد.
ساده بودن غذا، شکل و ساختار بهتری را برای مجلس غم و اندوه به وجود می‌آورد. از انواع غذا‌هایی که برای مراسم ترحیم استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • انواع خورشت‌ها
  • خورشت قیمه
  • چلوکباب

از میان خورشت‌هایی که برای مراسم ختم استفاده می‌شود خورشت قیمه است. خورشت قیمه، به دلیل دارا بودن لپه، برای افزایش میزان قند خون کافی است. در مراسم ترحیم، امکان افت فشار و قند خون زیاد است. برای جلوگیری از ضعف و بی توانی در مراسم ترحیم، مصرف خورشت قیمه توصیه می‌شود.

لپه در ساختار خود قند مضاعفی دارد. انرژی و کالری که به وسیله لپه برای بدن دریافت می‌شود منجر به ایجاد قوای بیشتر در بدن انسان است. البته خورشت‌های دیگری نیز وجود دارند اما در بیشتر موارد، خورشت قیمه بهترین انتخاب و توصیه به میزبان است. برای شب هفتم، غذای کاربردی به شکل متداول چلوکباب است.

البته برخی از افراد، با توجه به سلیقه و بودجه خود، برای مراسم ترحیم، غذا را از نوع چلوکباب در نظر دارند. در هر صورت، سلیقه افراد، برای انتخاب کردن نوع غذا برای مراسم ترحیم بسیار متفاوت است. این دو نوع سبک از غذا برای مراسم ترحیم، کمک کننده فوق العاده‌ای برای پذیرایی از مهمانان خواهد بود.

از جمله نکات مهم برای پذیرایی، سادگی و راحتی برای انجام دادن این فرایند است. تشریفات پذیرایی، کمک بسیار زیادی را در این عرصه به دست میزبان می‌‌رسانند. بسیاری از میزبانان در مجلس ترحیم، تمرکز و دقت کافی بر روی انجام دادن پذیرایی از مهمانان را ندارند. بنابراین برای ایجاد شکل بهتری از پذیرایی، از تشریفات مجالس بهره‌مند می‌شوند.

چیدمان میز مجلس ختم

برای پذیرایی از مهمانان در مجلس ترحیم، مصرف نوشیدنی از اهمیت ویژه‌ای دارد. نوشیدنی‌های گرم و سرد در زمان و فصل متناسب آن، مهم است. نوشیدنی‌های گرم مانند چای و بسیاری از دمنوش‌ها برای پذیرایی در فصل سرما بسیار مناسب است.

حتی برای قسمت ناهار، نوشیدنی‌های مناسب از جمله دوغ، برای مهمانان مناسب‌تر است. البته نوشیدنی‌های دیگری مانند نوشابه نیز وجود دارند که انتخاب هر یک از آن‌ها به شدت سلیقه‌ای است. سلیقه افراد، برای انتخاب نوشیدنی، با توجه به مجلس و هزینه‌های به وجود آمده برای این کار است.

شرکت تشریفات مجالس اصفهان کمک کننده بسیار ایده آلی برای برگزار کردن مراسم ختم می‌باشد. از این جهت، نباید نگرانی زیادی را به خود اختصاص داد. تشریفات پذیرایی برای مجلس ترحیم، تمامی فرایند و نکات قابل اجرا را، به صورت هدفمند و به ترتیب انجام می‌دهد. بنابراین با داشتن خیال آسوده برای برپا کردن مراسم ختم، هیچ استرس و نگرانی، جدای حالت روحی نامناسب برای میزبان به وجود نمی‌آید.

میزبان در مراسم ترحیم، هیچ تمرکز و دقتی بر روی پذیرایی ندارد. به همین دلیل، تشریفات مجالس، دقت و تمرکز بهتر با شرایط روحی متناسب را برای مجلس ختم به وجود می‌آورد. رعایت کردن تمامی نکات در رابطه با مجلس ختم، برپایی مراسم آبرومندانه را بیشتر می‌کند. پذیرایی در مراسم ختم، نیاز به اقلام مصرفی مناسب دارد.

البته باید از افراد متخصص در زمینه پذیرایی اصفهان نیز استفاده کرد. بسته به نوع سلیقه افراد، افراد مناسب پذیرایی، مرد یا زن هستند. مرد یا زن برای پذیرایی مجلس ختم، باید مهارت لازم و مورد نیاز در کار خود را داشته باشند. به این صورت، پذیرایی در مجلس ختم، به شکل احسنت اجرا می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *