شمع آرایی مراسم ختم

برای شمع آرایی مراسم ختم از روبان‌های مشکی برای نشان دادن نوع مراسم استفاده می‌شود. البته نوع و مدل شمع آرایی برای مجلس ختم بسیار متفاوت است.

به همین دلیل، شمع آرایی برای مراسم‌های ناراحت کننده، باید از رنگ و لعاب ساده و اندوهناکی برخوردار باشد. در مراسم ختم، استفاده از شمع صد در صد کاربردی است. شمع کاربردی برای مراسم ختم، باید به رنگ تیره و مشکی باشد. از رنگ‌های روشن برای شمع مناسب مجلس ختم استفاده نمی‌شود.  شمع آرایی برای انواع مراسم‌ها به کار می‌رود و تزئینات خاص به خود را دارد.

روبان مشکی، برای شمع‌هایی که به رنگ سفید هستند مناسب است. شمع سفید، هم برای مراسم عروسی و هم ختم کاربرد دارد. البته تفاوتی که برای شمع سفید برای جشن عروسی وجود دارد به میزان قابل توجهی شاد بودن آن است. برای شمع عروسی، تنها شاد بودن آن به رنگ شمع است. در مجل ختم، روبان مشکی و یا قرار دادن گل‌های مشکی در کنار شمع، آن را به ساختار مراسم ختم، نزدیک‌تر می‌کند.

سه شمع روشن در اندازه متفاوت

شمع آرایی برای مراسم ختم، نیاز به شمعدان مناسب دارد. برخی از شمع‌ها با توجه به ساختار تولید شده برای آن‌ها، نیاز به شمعدان ندارند. اندازه‌های متفاوت برای هر کدام و قرار دادن آن‌ها در کنار هم، منجر به زیبایی و در عین حال، ساده‌تر شدن آن، برای مراسم ختم است.

تزئینات برای شمع، شاد و غمگین بودن مراسم را نشان می‌دهد. استفاده از نوار‌های مشکی، برای شمع مناسب است. از فاکتور‌های دیگر، شمعدانی است. شمعدانی، با رنگ نقره‌ای، مناسب برای مجلس ترحیم است. شمعدانی با رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد. رنگ طلایی آن، حالت شادی را به وجود می‌آورد.

شمعدان طلایی، تنها برای مراسم عروسی و جشن مناسب است. البته به کار بردن شمعدان نقره‌ای رنگ، به دلیل ساده‌تر بودن آن، بیشتر در مراسم ختم از آن بهره می‌برند. برای مراسم ختم، تم مشکی، کاربرد بسیار بیشتری نسبت به تم‌های رنگی دارد. البته تم مشکی، ابراز ناراحتی افراد و اقوام متوفی را در ذهن افراد تداعی می‌کند.
مراسم‌هایی که در آن‌ها از شمع مشکی و یا تزئینات با تم مشکی استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • روضه
  • سفره‌های نذری
  • مراسم سوگواری
  • ختم
  • مراسم هفت

شمع سیاه مناسب مراسم سوگواری

شمع آرایی، با رنگ سیاه، مناسب مراسم‌های سوگواری و ختم می‌باشد. ساختار شمع با رنگ سیاه شکلی از غم و اندوه را برای متوفی و اقوام آن به وجود می‌آورد. موارد تزئینی که برای ساختار شمع مناسب برای مجلس ختم استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • روبان مشکی
  • گیپور
  • تور
  • مروارید

البته هر کدام از موارد فوق، برای تزئینات شمع، به شکل سلیقه‌ای و در صورت نیاز است. البته ایده‌های خلاقانه برای این کار، بسیار ارزشمند است. بهره بردن از شمع آرایی در مراسمات متفاوت، با هزینه بسیار اندکی شکل می‌گیرد. بنابراین با داشتن هر نوع بودجه‌ای، به سادگی می‌توان از این نوع تزئینات استفاده کرد. میزان مراسم هم، خود به سادگی می‌تواند از فاکتور شمع آرایی برای مراسم ختم و یا ترحیم استفاده نماید. اما در زمان اندوه و غم فراوان تازه از دست رفته، امکان این که میزبان از نظر روحی نتواند فرایند‌هایی به این شکل را انجام دهد بسیار زیاد است. به همین دلیل، بیشتر افراد، از شرکت‌های تشریفات مجالس برای اینگونه از فعالیت‌ها استفاده می‌کنند.

شاید در نظر اول، تشریفات مجالس، برای تزئین کردن شمع، کمی هزینه بر باشد. اما در نگاه کلی، برای زیبا‌تر نشان دادن مراسم و رساندن حس میزبان به مهمان، فعالیت فوق العاده‌ای است.

قرار دادن شمع در کنار تک های سنگ

در تولید شمع، ساختار‌های متفاوتی وجود دارد. برای تولید شمع، از قالب‌های مخصوص برای این کار استفاده می‌شود. قالب‌های بزرگ و با حجم و فرم متفاوت، راضی کننده سلیقه بسیاری از مشتریان است. برای مراسم ختم، از شمع‌های کشیده و ساده بهره می‌برند. شمع‌های ساده‌تر برای مراسم ختم، مناسب می‌باشند. باز هم، سلیقه و نیاز افراد به شمع، در ساختار مصرفی آن، تاثیر بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد.

برای زیبا سازی مناسب شمع، باید آن را در ظرف‌های شیشه‌ای قرار داد. ظرف‌های شیشه‌ای برای شمع، شکل آن را به خوبی نمایان می‌سازد. به وجود آوردن ساختار مطلوب برای آن، در مراسم ختم، به شدت کاربردی است. تور مشکی و استفاده از ساتن مشکی، برای روی میز مناسب است.

مروارید‌های سفید در کنار تور و ساتن مشکی، می‌تواند زیبایی چیدمان شمع را افزایش دهد. امکان این که ساختار شمع جلوه و زیبایی خاص خود را نداشته باشد وجود دارد. استفاده از تور و ابزار‌های مناسب برای این کار، می‌تواند به جلوه سازی آن کمک شایانی بکند.

قرار دادن گل و شمع در کنار هم، برای مراسم ختم، دلنشین‌تر است. گل و شمع دو ساختار متفاوت اما از نظر حس، نزدیک به هم دارند. ایجاد حس دلنشین برای شمع و گل، می‌تواند مرتعش کننده آن به مخاطبان اطراف خود باشد. این که بتوان تمام احساسات خاص در مراسم ختم را به مهمان رساند؛ در میزان استفاده از وسایل جانبی برای این کار است. شمع و گل آرایی، لطافت و حس بهتری را در مراسم ختم به وجود می‌آورد. در واقع، نوعی از آرامش، برای میزبان و مهمانان به وجود می‌آید.
آرامش بیشتر برای میزبان در مراسم ختم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پارچه مناسب برای روی میز ختم، بسیار اهمیت دارد. بسیاری از رومیزی‌هایی که برای میز ختم استفاده می‌شود از نوع جیر مشکی است. مخمل مشکی، با گل و طرح‌های سفید و یا کمی گرفته‌تر از سفید، بیشترین کاربرد را دارند. در مراسم ختم، شمع برای ایجاد حس آرامش و دیزاین مراسم مناسب است. البته در گذشته شمع، هم در مراسم عروسی و هم در مجلس ختم، استفاده می‌شده است. بنابراین شمع، فاکتور نوینی برای دیزاین مجلس ختم نبوده و همواره وجود داشته است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *