خرما با تزئین گردو و پسته

پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم در فرهنگ ایرانی بسیار مرسوم است، خرما و حلوا یکی از پذیرایی‌های مجالس ترحیم است. خرما، از دسته میوه‌های نواحی جنوبی کشور است. خرما به دلیل دارا بودن قند و انرژی بالا در آن، کالری خوبی را برای بدن تامین می‌کند. در ایام گذشته، برای خاکسپاری متوفی، مسیر زیادی طی می‌شده است.

به دلیل پیمودن مسافت زیاد، انرژی زیادی از افراد گرفته می‌شد. به همین دلیل، خرما برای افزایش انرژی افراد بسیار مناسب است. پذیرایی با خرما و حلوا در مجلس ترحیم، اُفت قند خون را کاهش می‌دهد. به دلیل ناگهانی بودن مرگ، استرس‌های زیادی برای نزدیکان متوفی ایجاد می‌شود. نگرانی و استرس، قند خون بدن را کاهش می‌دهد.

در مجلس ترحیم، از خوراکی با طعم شیرین استفاده می‌کنند. خوراکی با طعم شیرین، همواره باعث بالا بردن کارکرد مغز انسان می‌شود. سروتونین، آرامش بدن را افزایش می‌دهد.

سروتونین، به صورت هورمونی در بدن عمل می‌کند. سروتونین با نام هورمون شادی نیز شناخته می‌شود. سروتونین، نقش بسیار مهمی در کارکرد سلول‌های مغز انسان دارد. هورمون سروتونین بر روی سیستم بدن انسان تاثیر بسزایی می‌گذارد.

هورمون سروتونین، در دستگاه گوارش وجود دارد. در واقع، تشکیل سروتونین از اسید آمینه می‌باشد. سروتونین به کاهش مشکلات خلقی و کم کردن اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم، جدای یک رسم معمول، از نظر علمی هم مفید است.

ساختار ساده حلوا و خرما در مجلس ترحیم

پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم، بهتر از مصرف خوراکی‌های سنگین است. خرما و حلوا در مجلس ترحیم، خیلی راحت مصرف می‌شوند. خرما و حلوا دارای ساختار نرم و برای معده بسیار زود هضم هستند.

1. مواد کاربردی برای تهیه حلوا

پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم، به سلیقه افراد بستگی دارد. در این رابطه، امکان تهیه حلوا با ساختار متفاوت وجود دارد.

مواد تشکیل دهنده حلوا برای مجلس ترحیم شامل:

  • آرد گندم
  • گلاب
  • شکر یا عسل
  • زعفران
  • دارچین
  • هل
  • روغن

برای شیرین کردن حلوا، عسل یک گزینه بسیار طبیعی است. البته برای پذیرایی با حلوا در مجلس ترحیم، به عسل زیادی نیاز است. از نظر اقتصادی به کار بردن شکر، در تهیه حلوا مطلوب‌تر است. هل و دارچین به عطر و بوی حلوا کمک زیادی می‌کنند. گلاب، علاوه بر ایجاد بوی خوب برای حلوا، خاصیت آرام بخشی بی نظیری را به وجود می‌آورد. زعفران رنگ خاص و فوق العاده‌ای را به همراه طعم بی نظیر برای حلوا به وجود می‌آورد.

2. تزئین حلوای مراسم ترحیم

پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم، با ساختار‌های گوناگونی شکل می‌گیرد. پذیرایی حلوا برای مجلس ترحیم، عمومأ داخل سینی انجام می‌شود. حلوا آماده شده، داخل سینی ریخته می‌شود. نوع دیگر تزئین حلوا برای مجلس ترحیم، ایجاد اشکال مختلف برای آن است.

حلوا را به شکل‌های متفاوتی می‌توان به وجود آورد. یکی از تزئینات حلوا به صورت رولتی است. برای تزئین روی حلوا از مواد دیگری استفاده می‌شود.

موادی که برای تزئین روی حلوا مناسب است؛ به شرح زیر می‌باشد:

  • پودر نارگیل
  • پودر پسته
  • خلال بادام

البته هر کدام از تزئینات روی حلوا برای مراسم ترحیم، به صورت سلیقه‌ای می‌باشد.

ترکیب شیرینی خرما و حلوا

خرمای ختم را تزئین کنید

پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم، به تزئینات آن بستگی دارد. البته می‌توان از پک پذیرایی ترحیم اصفهان هم استفاده کرد، یکی از راه‌های تزئین خرما، قرار دادن گردو به جای هسته آن است. پودر نارگیل نیز به عنوان تزئین روی خرما مطلوب است.

1. تغییر شکل ساختار خرما برای مجلس ترحیم

تغییر شکل خرما، برای جلوگیری از یکنواخت بودن ساختار آن است. ساختار ساده خرما، به شکل گرد تغییر حالت داده است. برای ساختار توپی کردن خرما، ابتدا هسته خرما را از آن جدا می‌کنیم. بعد از آن، خرما‌های هسته جدا را میکس را چرخ می‌کنیم. برای این کار، از دستگاه غذاساز میکسر استفاده می‌شود. خرما میکس شده با روغن حیوانی ترکیب می‌شود. مقدار مشخصی از مواد خرما را برای گرد کردن بر می‌دارید. برای قسمت میانی خرما گرد شده، از پودر نارگیل یا پودر پسته استفاده کنید.

در نهایت، از کاغذ روغنی برای قرار دادن خرما گرد شده استفاده می‌شود. برای تزئین روی خرما، همان مواد میانی خرما، پودر نارگیل و پسته مناسب است.

پذیرایی با حلوا و خرما در مجلس ترحیم، به کمک میز جلوه بهتری به مراسم می‌دهد. میز پذیرایی در مراسم ترحیم، برای قرار دادن حلوا و خرما مناسب است. به همین خاطر، آماده کردن حلوا و خرما به شکل‌های گوناگون، برای میز پذیرایی مناسب‌تر است.

حالت دیگر برای خرما، جداسازی هسته آن و قرار دادن گردو در وسط آن است. خرما گردویی، از پرطرفدار ترین و ساده ترین حالت‌های پذیرایی در مجلس ترحیم است.

علاوه بر این که امروزه به خاصیت خرما برای بدن پی برده‌اند. در گذشته با توجه به طب سنتی، خرما طبع گرمی دارد. غم و اندوه برای بدن انسان، دارای طبع سرد است. به همین دلیل، طبع سرد بر روی بدن تاثیر زیادی می‌گذارد. خرما به دلیل داشتن طبع گرم، مقابل طبع سرد قرار می‌گیرد. خرما بدن را از سردی بیش از اندازه نجات می‌دهد. غذا‌هایی با طبع گرم برای مراسم ختم، مناسب‌تر هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *